Hart- en vaatziekten spreekuur

Onze praktijkondersteuners-somatiek verzorgen in onze praktijk het spreekuur voor mensen met risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Wanneer is het zinvol om een afspraak voor dit spreekuur te maken?

• als iemand in uw familie (een ouder, kind, broer of zus) vóór de leeftijd van 60 een hart- en vaatziekte heeft gekregen (bijvoorbeeld een hartinfarct of een beroerte);
  • als iemand in uw familie een ernstig verhoogd cholesterolgehalte heeft of had;
  • als u een rokende man bent en ouder dan 50 jaar, of een rokende vrouw ouder dan 55 jaar;
  • als u te zwaar bent (overgewicht);
  • als u hoge bloeddruk heeft en uw cholesterolgehalte is nog nooit gemeten;
  • als u diabetes heeft en uw cholesterolgehalte is nog nooit gemeten.

Bloeddruk

Meer informatie over verhoogde bloeddruk via onderstaande links:

Informatiepagina Thuisarts.nl – Ik heb hoge bloeddruk

Cholesterol

Wat kunt u zelf doen om uw cholesterol te verlagen?
Informatiepagina Thuisarts.nl – Ik heb een hoog cholesterol

Roken

Roken vormt een groot risico op hart- en vaatziekten. Als u rookt en u wilt stoppen, klik dan hier.

Gebrek aan lichaamsbeweging

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging: ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief bewegen zodanig dat u er sneller door gaat ademen (stevig wandelen, fietsen, zwemmen, dansen, traplopen of tuinieren). Bewegen is goed voor uw cholesterol en glucosegehalte (suiker) van uw bloed, én goed voor uw bloeddruk en gewicht.

Overgewicht

Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen door gezond en niet te veel te eten en meer te bewegen.

Diabetes mellitus (type 2)

Ook diabetes mellitus (suikerziekte) is 1 van de risico’s voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Hiervoor is een apart spreekuur en een aparte pagina op deze site. Klik hier.